tirsdag 16. oktober 2012

Når fortiden ikke vil slippe deg fri

Det er lett å si at man har bearbeidet noe, at man er ferdig med det, liksom. Jeg tror det jeg også. Jeg er ferdig med fyren. Det var vel over for, jeg vet ikke, tre år siden? Eller to? Jeg var ferdig. Følelsene visnet. De ble borte. Jeg er sikker. Faen så sikker.

Jeg spiser lunsjen min. Tenker at, ja, nå er det faktisk lenge siden vi "møtte på" hverandre. Jeg prøver å huske hvor lenge, men tar meg i det. Ærlig talt. Han er ute av livet. Er det ikke det man sier? Snakk om sola! Der kommer han. Angsten kommer krypende. Jeg tvinger meg selv til å ikke miste taket nå. Hold ut, hold ut. Dette går bra. Litt til, så er han bortevekk. Men han er faen ikke bortvekk. Vi har ikke ført en samtale på minst et år nå. Vi har ikke gjengjeldt hverandres hei, hadet eller smil. Eller han har ikke. For naive jeg tror hele tiden at man kan og bør være på hils med alle, men dette er jo som Saabye skriver i Bisettelsen. Misforståelser alt sammen, men det hjelper jo ikke, for fortiden den slipper aldri taket i meg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar